kakao

Kakao – tego jeszcze o nim nie wiesz

Aromatyczne kakao pochodzi z lasów Ameryki Środkowej i Południowej. Pierwotnie uprawiali je Majowie, Aztekowie i Olmekowie. Według azteckiej legendy drzewko kakaowca zostało podarowane ludziom przez boga zwanego Upierzonym Wężem, a z ziaren z niej pozyskiwanego otrzymywano gorzki napój exocolatl, który przeznaczony był dla najwyższych sfer w społeczeństwie.

Kakao – wartości odżywcze

Kakao w dużym stopniu składa się z tłuszczu – w suchej masie znajduje się go 50-60%. Jednak mimo tego kakao ma bardzo dobry wpływ na układ sercowo-naczyniowy. To zasługa zawartych w nim flawonoidów takich jak: katechina, epikatechina i procyjanidyna. Substancje te zmniejszają ryzyko zmian miażdżycowych, zapobiegają zakrzepom krwi oraz zmniejszają napięcie mięśni otaczających tętnice. Flawonoidy są odpowiedzialne także za opóźnianie procesów starzenia.

W kakao znajdują się także zbawienne dla układu krążenia polifenole, które działają rozkurczowo na naczynia krwionośne, ułatwiając przepływ krwi. Dodatkowo neutralizują one działanie tzw. złego cholesterolu LDL i zapobiegają powstawaniu skrzepów, które mogłyby blokować naczynia krwionośne.  Kakao to prawdziwy superfood – jest źródłem wielu ważnych dla ludzkiego organizmu pierwiastków, z czego najsłynniejszym jest magnez. Znajdziemy w nim także duże ilości potasu, fosforu, cynku, wapnia i żelaza, a także witaminy z grupy B oraz witaminy A, D, E i K.

Co warto wiedzieć o kakao

  • kakaowiec występuje tylko do 20 stopni szerokości geograficznej na północ i południe od równika
  • kakaowiec właściwy jako drzewo dorasta do wysokości 10-15 m, jako krzew do 5 m
  • kakao jest jednym z najsłynniejszych afrodyzjaków
  • ziarno kakaowca przywiózł do Europy Krzysztof Kolumb
  • pierwszą czekoladę w Europie wyprodukowano w Hiszpanii w roku 1580
  • kakao posiada właściwości pobudzające dzięki zawartości kofeiny oraz teobrominy, dzięki czemu poprawia witalność
  • spożywanie kakao pobudza produkcję endorfin i serotoniny (hormonu szczęścia), a co za tym idzie, poprawia humor

Kakao – zastosowanie

Sproszkowane kakao jest chętnie używane do wypieków czekoladowych ciast i tortów oraz do wyrobu czekoladowego kremu czy polewy. Ze względu na intensywny aromat kakao możemy dodawać także do koktajli, owsianki czy jogurtu i łączyć ze słodkimi owocami takimi jak banany i daktyle, dzięki czemu z łatwością uzyskamy znany, czekoladowy smak. Kakao dobrze sprawdza się także jako składnik domowych batonów energetycznych, zdrowej nutelli czy jako klasyczny napój – na mleku lub napoju roślinnym. Osoby lubiące eksperymenty w kuchni mogą spróbować swoich sił w wyrobie domowej „czekolady” na bazie kakao i tłuszczu kokosowego.

 

 

syrop daktylowy

Syrop daktylowy i jego właściwości

Czym jest syrop z daktyli?

Daktylowiec to najstarsze uprawiane drzewo owocowe na świecie – znane było już w czasach prehistorycznych. Jego owoce, daktyle, mają podłużny kształt i zazwyczaj brązową barwę. Dostępne na rynku są daktyle świeże i suszone, ale ostatnio sławę zyskuje również syrop daktylowy. Można go stosować zamiast cukru bądź słodzika w napojach, wypiekach i ogólnie w kuchni. Naturalnie daktyle występują na terenach południa USA, północnej Afryki oraz południowo-zachodniej Azji.  Mieszkańcy krajów arabskich nazywają daktyle „chlebem życia” nie bez powodu.

Jakie są właściwości syropu daktylowego?

Daktyle oraz syrop z nich zrobiony zaliczane są do kategorii tzw. „superfoods”, czyli super żywności – takiej, którą charakteryzują wysokie wartości odżywcze. Syrop daktylowy jest dobrym źródłem potasu – najpopularniejsza odmiana daktyli, czyli Deglet Noor zawiera go aż 656mg na 100 gramów owoców. Ten makroelement jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dzięki niemu komórki mogą przekazywać między sobą impulsy elektryczne. Dodatkowo potas wpływa na odpowiednie napięcie mięśni oraz reguluje ciśnienie krwi w żyłach. Bierze także udział w procesach syntezy białek. Oprócz potasu w syropie daktylowym znajdziemy również dużą ilość witaminy B3, znanej także pod nazwami witamina PP oraz niacyna. Jakie są jej funkcje? Otóż witamina B3 w ludzkim organizmie głównie odpowiada za prawidłowe działanie mózgu i całego układu nerwowego. Co więcej, wpływa także na wydzielanie hormonów takich jak tyroksyna bądź hormony płciowe. Daktyle mają pozytywny wpływ na zapobieganie odkładaniu się złogów cholesterolu w żyłach, dzięki czemu chronią przed miażdżycą i innymi schorzeniami układu krwionośnego. Syrop daktylowy jest bogatym źródłem cukrów, dlatego ceniony jest przez sportowców, którzy potrzebują zastrzyku energii. W daktylach zawarte są również witaminy:

  • A – odpowiedzialna za prawidłowe działanie narządu wzroku
  • E – odpowiedzialna za zapobieganie procesom starzenia się (nazywa „witaminą młodości”)
  • K – odpowiedzialna za procesy krzepnięcia krwi oraz biorąca udział w gospodarce wapniowej

Czym są naturalne salicylany?

Salicylany to grupa organicznych związków chemicznych, które naturalnie występują w daktylach i działają niczym aspiryna z tą różnicą, że nie podrażniają żołądka, To właśnie im „chleb życia” zawdzięcza działanie przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne. Dlatego warto uwzględnić obecność syropu z daktyli w diecie podczas okresów obniżonej odporności, gdy nasz organizm jest wystawiony na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych takich jak niska temperatura.

 

kawa inka

Kawa inka – substytut dla „małej czarnej”?

Kawa to jeden z najbardziej popularnych wśród dorosłych Polaków napojów. Według badań pije ją aż 80% dorosłych obywateli naszego kraju. Regularne picie umiarkowanych ilości kawy może przynieść wiele zdrowotnych korzyści, ale niestety nie każdy z nas może pozwolić sobie na jej spożywanie, ze względów zdrowotnych. Kawa Inka może być najlepszym przyjacielem wszystkich tych, którzy nie mogą cieszyć kubków smakowych standardową kawą. 

Kawa Inka

Kawa inka produkowana jest ze zbóż, a jej smak jest podobny do standardowej kawy. Oprócz Inki, w sklepach znajdziemy również dziesiątki innych kaw produkowanych ze zbóż i cykorii. Różnią się one między sobą właściwościami i składem, ale podstawowe ich cechy pozostają takie same.

Kawę Inkę wytwarza się najczęściej z prażonych ziaren jęczmienia i żyta. Obowiązkowo w składzie powinny znajdować się również cykoria i buraki cukrowe. Kawy zbożowe nie zawierają kofeiny, ale za to producenci bardzo często wzbogacają je o składniki mineralne jak np. magnez czy wapń. W sklepach znajdziemy także kawy zbożowe bezglutenowe.

Decydując się na zakup kawy zbożowej warto wcześniej dokładnie przyjrzeć się jej składowi. Jeśli znajdziemy w nim stabilizatory, barwniki, emulgatory czy inne niepotrzebne dodatki – lepiej odłożyć tę kawę z powrotem na półkę.

Czy kawa Inka jest zdrowa?

Kawa zbożowa posiada mnóstwo substancji o charakterze prozdrowotnym, ale nie można o niej powiedzieć jednoznacznie, że jest zdrowa. Inka jest bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, a znajdująca się w niej cykoria ma mnóstwo interesujących prozdrowotnych właściwości. W kawie zbożowej znajdziemy także mnóstwo substancji bioaktywnych, które wykazują właściwości przeciwutleniające i zwalczające wolne rodniki. 

Niestety, kawy zbożowe zawierają dużo mniej polifenoli, w porównaniu z ich tradycyjnymi odpowiednikami. Są to naturalne przeciwutleniacze, które wykazują szereg dobroczynnych działań na ludzki organizm. Większość kaw zbożowych nie nadaje się także do spożycia przez osoby, które nie tolerują glutenu. W dodatku smak takiej kawy bardzo często odstrasza zagorzałych fanów czarnego płynu. Nie każdy będzie go tolerował.

Kawa zbożowa nie powinna być spożywana w nadmiarze. Parę lat temu wykonano szereg badań, które miały za zadanie wykryć ilość akryloamidu w kawach zbożowych dostępnym na polskim rynku. Wyniki okazały się dość przerażające, a akryloamid znajduje się w sporych ilościach we wszystkich zbożowych kawach. Substancja ta powstaje w trakcie termicznego przetwarzania żywności i może prowadzić do uszkodzeń komórek i stymulowania wzrostu nowotworów. Należy więc unikać spożywania kawy zbożowej w dużych ilościach.